Jumat, 26 April 2013

Apabila Allah telah melepaskan lidahmu untuk meminta, maka ketahuilah bahwa Allah akan memberi kepadamu

Abdullah bin Umar ra berkata: Rasulullah bersabda: Siapa yang telah mendapat izin untuk berdo'a berarati telah  dibukakan baginya pintu rahmat, dan tiada dimintai sesuatu yang lebih disukai oleh Allah daripada dimintai maaf dan selamat dunia akherat.
lain Hadits: Rasulullah saw.bersabda:Siapa yang telah diberi kesempatan berdo'a, maka tidak akan diharamkan dari ijabah( diterimanya do'a) Anas bin Malik ra berkata : Rasulullah saw bersabda: Apabila Allah kasih sayang pada seorang hamba, maka dituangkan kepadanya bala' maka bila ia berdo'a, berkata malaikat: Suara yang sudah terkenal. Dan berkata Jibril: TuhanKu, hambu Fulan, sampaikan hajatnya. Jawab Allah: Biarkan hambaKu, Aku suka mendengar suaranya. Maka apabila hamba berkata: Ya Rabbi. Jawab Tuhan: Labbaika hambaKu. tiada engkau berdo'a melainkan Aku sambut, dan tiada engkau minta suatu melainkan pasti Aku berikan, imma (ada kalanya) Aku segerakan untukmu, atau Aku simpan untukmu yang lebih baik bagimu, atau Aku tolak daripadamu bala' yang lebih besar dari itu. Semoga bermanfaat, Wasallam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar